Influence of shaft cutting on the calculated durability of sliding bearing durability

  • М. Чернець

Abstract

According to generalized cumulative wear model at the sliding friction it has been researched the influence of oval-ity, tri- and tetralobing of stub shaft on bearing durability. It has been established that shaft ovality in the whole range of its increase leads to the noticeable increase of durability (up to 1,32 times), trilobing partially increase the durability (up to 1,25 times) and with tetralobing it can decrease.

References

1. Чернець М.В. Методологія оцінки характеристик контакту та прогнозування довговічності ци-ліндричних трибосистем ковзання // Проблеми трибології. – 2000. – № 1. – С. 14-22.
2. Чернець М.В., Лєбєдєва Н.М. Оцінка кінетики зношування трибосистем ковзання при наявності овальності контурів їх елементів за кумуляційною моделлю // Проблеми трибології. – 2005. – № 4. – С. 114-120.
3. Чернець М., Андрейків О., Лєбєдєва Н. Дослідження впливу складного огранення деталей підшипника ковзання на параметри контактної та трибоконтактної взаємодії // Проблеми трибології. – 2007. – № 4. – С. 50-54.
4. Чернець М.В., Андрейків О.Є., Лєбєдєва Н.М., Жидик В.Б. Модель оцінки зношування і довговічності підшипника ковзання за малої некруглості // ФХММ. – 2009. – № 2. – С. 121-129.
(Chernets M.V., Andreikiv O.E., Liebiedieva N.M. and Zhydyk V.B. A model for evaluation of wear and durability of plain bearing with small non-circularity of its contours // Materials Science. – 2009. - №2. – P. 279 - 290).
5. Чернець М.В., Жидик В.Б. Узагальнена кумуляційна модель кінетики зношування підшипника ковзання. Ч.1. Лінійна і кумуляційна модель // Проблеми трибології. – 2012. – № 4. – С. 11-17.
6. Чернець М.В., Жидик В.Б. Узагальнена кумуляційна модель кінетики зношування підшипника ковзання. Ч.2. Узагальнена кумуляційна модель // Проблеми трибології. – 2013. – № 1. – С. 6 - 15.
7. Чернець М.В. Трибоконтактні задачі для циліндричних з’єднань з технологічною некруглістю. – Люблін : Люблінська політехніка, 2013. – 274 с.
8. Чернець М.В. Вплив огранення вала на варіацію максимальних контактних тисків у підшип-нику ковзання // Проблеми трибології. – 2014. – № 2. – С.45-50.
Published
2015-06-18
How to Cite
Чернець, М. (2015). Influence of shaft cutting on the calculated durability of sliding bearing durability. Problems of Tribology, 73(3), 14-16. Retrieved from http://tribology.khnu.km.ua/index.php/ProbTrib/article/view/386
Section
Articles